W środowisku lotniczym termin general aviation stanowi podstawowy, wręcz podręcznikowy element z którym spotyka się każdy człowiek pragnący latać. W kategorię lotnictwa ogólnego zakwalifikowano to wszystko, co jest przedsionkiem do latania zawodowego. W skrócie general aviation obejmuje globalny ruch lotniczy oprócz lotów rozkładowych i wojskowych. W związku z powyższym idealnie ten obraz wpisuje się w lśniące i kolorowe płatowce stojące pod hangarem w aeroklubie, latające dostojnie w kominie szybowce a nawet przewracające się po niebie akrobacyjne Extry.
|
Piękny Zlin 526f, czyli pierwszy stopień do mojego akrobacyjnego nieba :) |
Droga do latania bywa często długa i trudna, aczkolwiek to nie stanowi problemu. Latać powinni najlepsi pod kątem wyszkolenia, precyzji pilotażu, zdrowia, odpowiedzialności i odporności psychicznej, aby minimalizować ryzyko popełnienia błędu. Najgorsze w tym wszystkim są koszty, które generują problem finansowy. Można tutaj sparafrazować Napoleona Bonaparte, że do latania są potrzebne trzy rzeczy: pieniądze, pieniądze i pieniądze :/ W obecnych czasach lotnictwo stało się strasznie komercyjne i za wszystko trzeba płacić duże pieniądze. Wiadomo, że najdroższy jest sprzęt- utrzymanie statku powietrznego, jego gotowości do lotu oraz szkolenia. Młodemu człowiekowi bardzo trudno jest zgromadzić środki niezbędne do odbycia szkolenia i uzyskania tym samym licencji pilota samolotowego. Zdecydowanie łatwiej jest zacząć przygodę z szybownictwem, gdzie koszty wyszkolenia są nieporównanie niższe i co warto podkreślić szybowce są początkiem prawie każdej lotniczej kariery.
|
Extra 300L, bardzo piękny i szalony samolot akrobacyjny. |
Wszystko związane z lataniem tradycyjnie zaczyna się od marzeń, kiedy to obserwuje się na niebie przelatujące samoloty, ptaki lub kiedy podpatruje się kolegów pilotów, którzy już cieszą się lataniem. Wyszkolić można się w większości aeroklubów, w wyższych szkołach na kierunkach lotniczych jak i prywatnych szkołach lotniczych, które funkcjonują w Polsce. W aeroklubach dawniej uczono latać na czeskich konstrukcjach typu Zlin Z43 lub Zlin Z143- ten drugi to wręcz klasyka latania szkoleniowego. ''To prawdziwy samolot'', którym latało ponad 80% pilotów średniego pokolenia. Warto podkreślić, iż kiedyś obowiązkowo trenowano elementy akrobacji, a do tego typu maszyn podstawowe figury nie stanowiły problemu. Obecnie prawie w każdym aeroklubie znajdzie się popularna Cessna 152, która pozwoli przejść szkolenie pilota samolotowego i cieszyć się wolnością latania. W zależności od wybranego miejsca szkolenia, np. w prywatnych szkołach możemy znaleźć również nowocześniejsze płatowce, takie jak Tecnam, Diamond czy nawet Cirrus.
|
Wspomniany "prawdziwy samolot" Zlin Z-143 w Aeroklubie Ziemi Mazowieckiej. |
|
Cessna złapana w Aeroklubie Leszczyńskim |
|
Cessna 152,do nauki latania w sam raz. |
General aviation daje szansę latania stricte turystycznego - w piękny słoneczny weekend można uraczyć siebie niezwykłymi widokami i tym samym dostarczyć swojej Ukochanej niezapomnianych wrażeń. Loty nad Mazurami, Bieszczadami czy też w okolicach Międzybrodzia Żywieckiego (szczególnie jesienią) to propozycja wręcz nie do odrzucenia. Weźmy pod uwagę fakt organizacji imprez lotniczych na terenie kraju, na które to również sami możemy dolecieć celem spotkania się z innymi członkami rodziny lotniczej i sympatykami tego skrzydlatego hobby. Taką możliwość przewidują zwykle organizatorzy imprez organizowanych przy aeroklubach. Oczywiście jeżeli ktoś posiada na swoim koncie licencję sportową, wyróżnia się swoimi osiągnięciami w sporcie lotniczym lub posiada jakiś bardzo unikatowy samolocik, z pewnością istnieje szansa na zaproszenie na takie pokazy, aby wykonywać loty przed publicznością. Zdarza się, że możliwość latania wykorzystuje się w podróżach biznesowych, kiedy to biznesmen wykorzystuje swój dyspozycyjny samolot.
Zdecydowanie najlepszą historię związaną z general aviation przedstawił kapitan pilot Artur Kielak w swojej "Bombowej historii". Najlepszy polski pilot akrobacyjny był wtedy pilotem korporacyjnym i demonstracyjnym w przedsiębiorstwie pod firmą Cessna Aircraft Company. W owej publikacji przedstawił loty samolotami jednosilnikowymi nad dużymi zbiornikami wodnymi ( Ocean Atlantycki, Morze Bałtyckie, Morze Śródziemne), które miały na celu przebazowanie statku powietrznego.
|
Pilot Artur Kielak, general aviation nie kryje przed nim żadnych tajemnic. (źródło: aerofestival.pl) |
Decydując się na latanie niekoniecznie trzeba dążyć do bycia pilotem liniowym bądź wojskowym, aby czerpać pełnię radości i satysfakcji z wolności trzech wymiarów. Jest to pasja, która będzie w stanie zaabsorbować całe nasze życie. Żaden inny rodzaj zainteresowania nie da tylu przeżyć co general aviation. Nie znam osobiście innego hobby, które byłoby w stanie stworzyć tak wielką ilość szans na rozwój. General aviation to rodzina lotnicza, w której każdy zostanie ciepło przyjęty i szybko się zaaklimatyzuje. General aviation to spełnienie marzeń o lataniu.
Piszę, jaka jest rzeczywistość.
Show must go on!
Z lotniczym pozdrowieniem Krystian
Bardzo przyjemnie się czytało
OdpowiedzUsuń