I'm coming home. "Analiza rynku transportu lotniczego"

I'm coming home! Witam serdecznie po bardzo długiej przerwie. Bardzo się cieszę, że znów mogę wrócić do pisania. Wiele w tym czasie się działo i dlatego po upływie 2/3 wakacji przechodzę do rzeczy. Ta publikacja ma zobrazować, czym zajmowałem się pisząc moją pracę dyplomową. Wspomniana praca dyplomowa została napisana pod jakże wymownym tytułem "Analiza rynku transportu lotniczego w Polsce". Myślę, że dla moich znajomych, kolegów, koleżanek i obserwatorów to żadna rewelacja.

Zadowolony i dumny po obronie- Krystian Domański, polski ekonomista, członek Naukowego Koła Ekonomistów, absolwent Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, obecnie pracownik banku.

Co prawda praca liczyła 4 rozdziały, ale w sposób niezwykły wzbogaciła moja wiedzę o lotniczym świecie. Normalnie sam z siebie nie chciałbym studiować wieczorami ustawy Prawo Lotnicze z dnia 3 lipca 2002 roku, a tutaj potrzeba mnie zmusiła. Na jej podstawie definiowałem i opisywałem najistotniejsze elementy składające się na transport lotniczy. Krótko mówiąc opisywałem w jaki sposób swoje usługi może świadczyć przewoźnik lotniczy i port lotniczy oraz jaka ku temu jest droga. Ponadto dokonałem podziału przewoźników lotniczych, czego np. prawo nie reguluje do końca a rynek taki podział ukazuje ( i bardzo dobrze, bo wolny rynek jest najważniejszy). Jest w tym obszarze spora luka do badań czy też pisania publikacji. Na rynku przecież obok przewoźników tradycyjnych jak i niskokosztowych już funkcjonują przedsiębiorstwa hybrydowe. Nie mniej jednak to temat na osobną publikację, a reasumując rozdział drugi roił się od artykułów i paragrafów. 


Dla mnie jako pasjonata lotnictwa oraz (może przyszłego naukowca) najważniejszy był trzeci rozdział. To właśnie tam zamieściłem tabele, wykresy, zestawienia i wszystkie inne dzikie szaleństwa odnoszące do pasażerskiego ruchu lotniczego. Chcąc zbadać popyt na usługi transportu lotniczego analizowałem ruch pasażerów w portach lotniczych. Z kolei podaż badałem w oparciu o ilość przewiezionych pasażerów przez przewoźników lotniczych. Na rynku lotniczym jak i w "normalnej" gospodarce dzieje się podaż. Przedsiębiorcy w tym przypadku linie lotnicze uruchamiają konkretne połączenia, które są realizowane w portach lotniczych. Konsumenci, czyli pasażerowie generują popyt poprzez przemieszczenie się pomiędzy portami lotniczymi. Filozofii w tym nie ma, analogicznie do otrzymanych wyników. Bez niespodzianek najwięcej pasażerów przewożą PLL LOT, Ryanair, WizzAir , a wśród lotnisk liderami są porty zlokalizowane w Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Poznaniu, Katowicach i Wrocławiu. Z punktu widzenia danych, które otrzymałem mogłem wyciągnąć wnioski, określić tendencje oraz ewentualne scenariusze, które będą kreowały rynek transportu lotniczego w Polsce. Bez wahania stwierdzam, że z usług transportu lotniczego korzysta coraz więcej osób, co przyczynia się do coraz wyższych wyników osiąganych przez porty lotnicze, do zwiększenia i uruchomiania kolejnych połączeń lotniczych, rozbudowa portów lotniczych, baz przewoźników a także atrakcyjniejszej i korzystniejszej oferty dla pasażerów. Rynek lotniczy się rozwija, co najwyraźniej dostrzega się w lotniczym przewozie czarterowym. W analizowanych latach zwiększyła się liczba pasażerów, którzy latali samolotami czarterowymi oraz na rynek weszły nowe podmioty świadczące tego typu usługi. Niewątpliwie najbardziej na tym tle wyróżnia się polski przewoźnik EnterAir, który z roku na rok odnosi sukcesy, unowocześnia flotę oraz zdobywa nowe rynki. W czwartym rozdziale przeprowadziłem moje badania pierwotne przy wykorzystaniu kwestionariusza ankietowego dotyczące uruchomienia nowych połączeń lotniczych.

Boeing 737 Enter Air ... Aleksandra Domańska- zdjęcia na każdą okazję ;)

I jak nie chcieć z nimi pracować ;) Foto by Aleksandra Domańska

W tle EPPO ... taki mój paradise ;) I'm coming home! :)

Omawiane przedsięwzięcie niczym lądowanie samolotu pasażerskiego zakończyło się pomyślnie, zgodnie z założonym planem oraz z bardzo dobrym wynikiem. Pomysł na ten projekt był mój własny i narodził się podczas zajęć z Panią dr. hab. Katarzyną Szalonką wiosną ubiegłego roku. W ramach przedmiotu zaliczeniowego zrobiłem taki tematyczny projekt, a następnie praca dyplomowa stała się okazją do jego rozwinięcia. Myślę, że mógłbym go jeszcze bardziej udoskonalić, uszczegółowić ale chyba nie teraz... Chcę zajmować się lotnictwem, bo trudno jest mi żyć bez lotnictwa, samolotów, pobytu na lotniskach. Pasja do lotnictwa ukształtowała moją osobowość, wyróżniałem się kiedyś na tle innych, było to dobre i wiele temu zawdzięczam. Na lotniska chcę iść z jakąś ideą, marzeniem aby to realizować. Chciałbym być jak jeden z Moich Mistrzów pilot Łukasz Czepiela. Kilkadziesiąt stron mojej pracy dyplomowej dało mi w tym roku namiastkę lotnictwa i bardzo się z tego cieszę. Tradycyjnie chciałbym podziękować wszystkim tym, którzy przyczynili się do szczęśliwego zakończenia moich studiów- Ukochanej Gosi, jej Cioci Grażynce oraz jej Rodzicom, mojej Pani Promotor dr. hab. Katarzynie Szalonce i przyjacielowi Jakubowi. Szczególnie Mojej Kochanej Gosi, że była przy mnie, wspierała i motywowała do pracy. Jestem zadowolony, że udało mnie się połączyć mój ważny sukces życiowy wraz z moją pasją.
Jestem otwarty na kolejne przedsięwzięcia, a to dopiero początek!



Aeroblog Hotel VarsAvia powraca!
Z lotniczym pozdrowieniem Krystian
Wrocław, pisze jaka jest rzeczywistość.
Show must go on! 

Komentarze

  1. Niezwykle ciekawa branża do pisaniego tego typu opracowań. Wbrew porozom, o dane wcale nie jest łatwo. Gratuluję.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty