NOWY ETAP- Aeroklub ROW

    Jednym z miejsc, które na dobre wpisały się na moją lotniczą mapę Polski jest Aeroklub Rybnickiego Okręgu Węglowego. To dosyć ciekawy kierunek z uwagi, że wcześniej bliższe wydawały mnie się aeroklubu zlokalizowane w Płocku lub Lesznie. Praktyka życiowa sprawiłą, że od 2017 jest to moje okno na lotniczy świat.


Cessna C182T Skylane SP-GBP (samolot prywatny)... Uwielbiam, kiedy wchodzę na lotnisko i od razu wpada mi w oko jakiś samolot. Ta Cessna jest wspaniała. 
Pasuje mi... Cessna C182T Skylane.

      Pierwszy raz dane mi było odwiedzić lotnisko Gotartowice w lutym 2017 roku. Pojechaliśmy tam po południu, lecz oprócz szykujących się do lotów paralotniarzy i zachodzącego słońca nic więcej nie zobaczyliśmy. Rzecz jasna to zrozumiałe, jednakże był to dobry prognostyk. Pierwszy raz tak na dobre mogłem zobaczyć aeroklub od kuchni latem 2017. Wracaliśmy wtedy z Wisły i widząc latające szybowce stwierdziłem, żę spontanicznie zatrzymamy się i odwiedzimy lotnisko. Spotkałem tam sympatycznego pana, z którym uciąłem sobie miłą rozmowę, podziwialiśmy startujące i lądujące statki powietrzne, obejżałem hangary a następnie wykonałem kilka zdjęć. Z uwagi na pewien samolot, nigdy nie zapomnę tego dnia...  

     Nie lada gratką był dla mnie stojący przed hangarem samolot Zlin 526 ML reg. SP-EMT! Uwielbiam samoloty Zlin, jestem ich miłośnikiem, także nie mogłem przegapić takiej okazji jak to cudo. Jest to jedyny taki egzemplarz na świecie, można powiedzieć biały kruk. W aeroklubie ROW służy do holowania szybowców.  Konstrukcja ta powstała w wyniku przebudowy Zlina 326 "Trener Master" (nr seryjny 921) z roku 1967, który to latał wcześniej we Francji ze znakami F-BORR. Pod koniec lat 90. samolot wrócił do Czech. W zakładach Zlin Avion Servis samolot wyposażono w silnik Textron Lycoming AEIO-540D4B5 o mocy 194 kW (260 KM) z przestawialnym trójłopatowym śmigłem Hoffmann. Oprócz tego została zmodernizowana instalacja elektryczna, olejowa a także paliwowa. Pierwszy oblot samolotu po modernizacji odbył się 21 kwietnia 1996 z czeską rejestracją OK-WRR. Maszynę pilotował inżynier Svatopluk Vlcek. Następnie Zlin 526 ML rozpoczął swoją karierę jako holownik podczas odbywających się na Węgrzech Mistrzostwach Europy w akrobacji szybowcowej. Los sprawił, że po zawodach samolot został sprzedany i trafił do Polski i do dnia dzisiejszego lata w aeroklubie ROW. Zlin jest charakterystyczny z uwagi na na biało-czerwone malowanie, na końcówkach skrzydeł ma zainstalowane dodatkowe zbiorniki paliwa, a maska silnika jest ta samo, którą posiada Zlin 50 (brak tzw. szczurowatego pyszczka). Wcześniej wielokrotnie maszyna ta brała udział w pokazach lotniczych, na których holowała akrobacyjny szybowiec MDM Solo Fox pilota Jerzego Makuli. Nawiasem mówiąc, pan Jerzy Makula w aeroklubie ROW rozpoczął szkolenie szybowcowe, a jego dalszą historię wiele osób zna...


Wspomniany Zlin 526ML SP-EMT...

(źróło: http://www.epktspotters.org/bigphoto/SP-EMT/Zlin/526ML/Aeroklub_ROW/Gotartowice_-_Rybnik/Rybnik/Poland/EPRG//14315 , foto Adam Nogły)

     Aeroklub ROW działa bardzo prężnie, wiele dzieje się w powietrzu i zaraz po wejściu na teren lotniska czuje się ten wyjątkowy swojski klimat lotnictwa. Loty szybowcowe odbywają się tam za wspomnianą holówką oraz przy użyciu wyciągarki. To taki typowy aeroklub, zatem co mogę Wam więcej napisać. Aeroklub organizuje Piknik Lotniczy i dzięki temu zapewnia moc wyjątkowych pokazów dla przybyłej publiczności. Przy aeroklubie funkcjonują następujące sekcje: modelarska, samolotowa, szybowcowa, Klub Seniorów Lotnictwa a także sekcja Oldtimerów. Można tam spotkać kultowe samoloty PLZ  M18 Dromader, parę ultralightów a także prywatne samoloty. Od roku 2017 staram się odwiedzać to lotnisko i wyczekuję dnia, kiedy to ja będę mógł zacząć się tam szkolić i wykonywać swoje samodzielne loty. 
Cessna 172 Skyhawk SP-FDB należąca do aeroklub ROW.
Polski samolocik AT-3 SP-ACN, który przyleciał z aeroklubu wrocławskiego.
Prywatny XA-41 SP-EED ... o którym napiszę kolejną publikację. I tak wiecie, że lata nim Artur Kielak... ;)

Fotografia własna- PZL M18 Dromader reg. SP-ZWX, jeden z dwóch. 


INSTAGRAM - krystian_ikar (link)



Z lotniczym pozdrowieniem
Piszę, jaka jest rzeczywistość.
CDN...






Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty